تبلیغات
وب سایت مقاله و تحقیق دانشگاهی - استفاده از الیاف در آسفالت


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندها:

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

ابر برچسبها:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

استفاده از الیاف در آسفالت

نوشته شده توسط:zakaria jahan
چهارشنبه 16 فروردین 1396-08:19 ب.ظ

استفاده از الیاف در آسفالت

۱٫مقدمه

امروزه راه یكی از عوامل مهم در ارتباط و انتقال مسافران و بارها می‌باشد و از عوامل مهم روز است كه بحث های بسیاری دارد و كنفرانسهای مختلفی در رابطه با آن برگزار می شود.

در راه های با آمد وشد زیاد ،در رویه راه از مصالح قیری یا سیمانی استفاده می شود .كه در اثر اعمال بار این نوع رویه ها دچار تغییر شكلهایی می شود كه باعث ایجاد تنشهای كششی افقی در لایه روسازی می شود كه اگر این تنشها از میزان استقامت كششی مصالح بیشتر باشد باعث ایجاد ترك می گردد.

یكی از روشهای مهم برای كاهش و كنترل عرض تركهای حاصل از كشش مستقیم استفاده از الیاف است.

به منظور ایجاد شرایط ایزوتروپ و به منظور ایجاد سیستمی كه بتواند در تمام جهات به طور تقریبا یكنواخت سبب افزایش نرمی شده و مقاومت كششی را نیز حفظ كند ،استفاده از رشته های نازك و كوتاه كه به صورت تصادفی در تمام جهات در آسفالت توزیع شود .روش مناسبی به نظر می رسد .این رشته نازك ،الیاف نامیده می شوند كه دارای انواع و شكلهای مختلف بوده و كاربردهای متعددی دارند. ازچمله آنها الیاف فولادی ،پلیمری ،شیشه‌ای و … می باشد .

۲٫تركها در آسفالت:

الف )ترك موزاییكی ( پوست ماری  سوسماری ):

این ترك به علت داشتن شباهت به پوست بدن سوسمار به این نام شناخته شده است .

این خرابی با ترك خوردن تمام و یا قسمتی از سطح رویه آسفالتی به شكل نسبتأ كوچك چند ضلعی ظاهر می‌شود كه با تكرار بار گذاری بر وسعت آن افزوده می شود .

علت به وجود آمدن این نوع تركها تغییر شكل یا خستگی بیش از حد در اثر بار گذاری بر روی لایه ها می باشد و معمولا در روسازیهای كه بر روی لایه های اساس و زیر اساس كه تراكم كافی نداشته و یا خاكهایی كه دارای تغییر شكل زیاد و مقاومت كم می باشند ایجاد می شوند .

ب) ترك برشی (كناری ):

این تركها به موازات محور طولی راه و به فاصله كمی از روسازی بوجود می آیند این نوع تركها ممكن است علاوه بر تركهای طولی دارای تركهای عرضی نیز باشند كه معمولا یك یا چند ترك طولی را قطع كرده و به روسازی منتهی می گردد.

علت بوجود آمدن این تركها میتواند فقدان پایداری و استقامت برشی خاك یا مصالح كناره های روسازی باشد كه عدم تراكم محل كنده شده و عبور وسایل نقلیه به فاصله كم از محل كنده شده باعث تغییر شكل جانبی خاك و ایجاد ترك می شود .

ج)تركهای انقباضی :

این ترك در اثر تغییر حجم و جمع شدن رویه در اثر افت دمای محیط می باشد كه معمولا عرضی بوده و گاهی به شكل مجموعه ای از تركهای به هم پیوسته كه قطعات بزرگی را تشكیل می دهند وجود دارند تفاوت بین این ترك و ترك موزاییكی این است كه در این ترك سطح رویه به قسمتهای بزرگتری تقسیم شده و در گوشه ها تیزتر می باشد .

علت بوجود آمدن این تركها استفاده قیر سفت در منطقه آب و هوایی خاص می باشد .

د)تركهای بین دو خط:

این تركها همان درزهای طولی بین خطوط راه هستند كه به دلیل اجرای غیر هم زمان رویه آسفالتی خطوط مجاور بوجود می آیند كه به علت اجرای نادرست رویه درز آنها باز مانده و با ورود آب شاهد خرابی بیشتری خواهیم بود همچنین این خرابی بین خط كناری و شانه آسفالتی راه ممكن است بوجود آید.

و)تركهای انعكاسی :

این تركها در سطح روكش آسفالتی و در محل تركهایی كه در سطح روسازی قدیمی بوده بوجود می آید، كه علت آن حركات قائم و افقی لایه واقع در زیر روكش آسفالتی است .

ی)تركهای هلالی :

این تركها در مسیر حركت وسایل نقلیه به علت وارد شدن نیروهای شدید افقی (ترمز كردن )در سطح رویه آسفالتی بوجود می آید كه علت آن میتوان فقدان چسبندگی بین لایه رویه آسفالتی و لایه زیرین آن باشد .

۳٫مواد افزودنی و تأثیر آن در آسفالت:

مهمترین فواید مواد افزودنی :

۱)كاهش قیمت ۲)كم شدن ضخامت لایه های آسفالتی ۳)كم شدن مرمت های روزمره و طولانی شدن فواصل بین بهسازی رویه های آسفالتی ۴)بالا رفتن فشار مجاز آسفالت ۵)بكار گرفتن تولیدات جدید صنعتی و وسایل جدید در تولید و اجراء ۶)بكار گرفتن ضایعات صنایع و بهداشت محیط زیست

مقاله استفاده از الیاف در آسفالت




نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

What makes you grow taller during puberty?
دوشنبه 27 شهریور 1396 06:59 ق.ظ
Keep on working, great job!
Can you have an operation to make you taller?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 03:03 ب.ظ
I was able to find good info from your articles.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر